The Mela system of ragas was first propounded by Raamamaatya in his work Svaramelakalanidhi c. 1550.
He is considered the father of mela system of ragas. Later, Venkatamakhin, a gifted musicologist in the 17th century, expounded a new mela system known today as Meḷakarta in his work Chaturdandi Prakaasikaa the court musician of Tanjore King Vijaya Raghava. The Venkatamakhi scheme is based on the universally recognized 12 notes
Lets look at how 72 Melakarta system in detailed.
The 72 Melakarta ragas are split into 12 groups called Chakras, namely it is Indu, Nethra, Angi, Wedha, Bana, Ritu, Rishi, Vasu, Brahma ,Disi, Rudra and last Adhiya. Each group is containing 6 Ragas as given in the below diagram which only used applying R/G and D/N which has applied through out the 72 ragas.
It is further divided as Prethi and Prutti Madhyama, Prithi Madyama is (1-36) per the diagram given below and it is S R G M.
Prutti Madhyama is from M P D N that is (37 to 72) as per the diagram.
S and P is constant. Melakarthas are evolved by permutation and combination of the 12 swara sthanas.
These 12 swara sthanas are further expanded with dual names forming 16 in number.
i.e.
S R1 R2 R3
G1 G2 G3 M1 M2 P D1 D2 D3
N1 N2 N3 Ṡ
Details : Durga Mythreyee
A Melakarta raga has seven distinct notes in its Arohanam, ascending in pitch, (kramasampurna) and has the same notes in the Avarohanam, as its descent.
Now let's look at the below notes how it has been applies to the 72 Melakara System and form a 72 ragas within the 12 chakra given below. Earch charkra has 6 group as shown below:
No. Ragam Arohanam Avarohanam
1 Kanakangi S R1 G1 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G1 R1 S
2 Ratnangi S R1 G1 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G1 R1 S
3 Ganamoorti S R1 G1 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G1 R1 S
4 Vanaspati S R1 G1 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G1 R1 S
5 Manavati S R1 G1 M1 P D2 N3 S S N3 D2 P M1 G1 R1 S
6 Tanaroopi S R1 G1 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G1 R1 S
7 Senavati S R1 G2 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G2 R1 S
8 Hanumatodi S R1 G2 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G2 R1 S
9 Dhenuka S R1 G2 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G2 R1 S
10 Natakapriya S R1 G2 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G2 R1 S
11 Kokilapriya S R1 G2 M1 P D2 N3 S S N3 D2 P M1 G2 R1 S
12 Roopavati S R1 G2 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G2 R1 S
13 Gayakapriya S R1 G3 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G3 R1 S
14 Vakulabharanam S R1 G3 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G3 R1 S
15 Mayamalavagowla S R1 G3 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G3 R1 S
16 Chakravakam S R1 G3 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G3 R1 S
17 Suryakantam S R1 G3 M1 P D2 N3 S S N2 D2 P M1 G3 R1 S
18 Hatakambari S R1 G3 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G3 R1 S
19 Jhankaradhwani S R2 G2 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G2 R2 S
20 Natabhairavi S R2 G2 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G2 R2 S
21 Keeravani S R2 G2 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G2 R2 S
22 Kharaharapriya S R2 G2 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G2 R2 S
23 Gowrimanohari S R2 G2 M1 P D2 N3 S S N3 D2 P M1 G2 R2 S
24 Varunapriya S R2 G2 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G2 R2 S
25 Mararanjani S R2 G3 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G3 R2 S
26 Charukesi S R2 G3 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G3 R2 S
27 Sarasangi S R2 G3 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G3 R2 S
28 Harikambhoji S R2 G3 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G3 R2 S
29 Dheera
sankarabharanam S R2 G3 M1 P D2 N3 S S N3 D2 P M1 G3 R2 S
30 Naganandini S R2 G3 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G3 R2 S
31 Yagapriya S R3 G3 M1 P D1 N1 S S N1 D1 P M1 G3 R3 S
32 Ragavardhini S R3 G3 M1 P D1 N2 S S N2 D1 P M1 G3 R3 S
33 Gangeyabhooshani S R3 G3 M1 P D1 N3 S S N3 D1 P M1 G3 R3 S
34 Vagadheeswari S R3 G3 M1 P D2 N2 S S N2 D2 P M1 G3 R3 S
35 Soolini S R3 G3 M1 P D2 N3 S S N3 D2 P M1 G3 R3 S
36 Chalanatai S R3 G3 M1 P D3 N3 S S N3 D3 P M1 G3 R3 S
up to number 36 its the Prathi Madhayama
37 Salagam S R1 G1 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G1 R1 S
38 Jalarnavam S R1 G1 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G1 R1 S
39 Jhalavarali S R1 G1 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G1 R1 S
40 Navaneetam S R1 G1 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G1 R1 S
41 Pavani S R1 G1 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G1 R1 S
42 Raghupriya S R1 G2 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G2 R1 S
43 Gavambodhi S R1 G2 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G2 R1 S
44 Bhavapriya S R1 G2 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G2 R1 S
45 Subhapantuvarali S R1 G2 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G2 R1 S
46 Shadvidhamargini S R1 G2 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G2 R1 S
47 Suvarnangi S R1 G2 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G2 R1 S
48 Divyamani S R1 G2 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G2 R1 S
49 Dhavalambari S R1 G3 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G3 R1 S
50 Namanarayani S R1 G3 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G3 R1 S
51 Kamavardhini S R1 G3 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G3 R1 S
52 Ramapriya S R1 G3 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G3 R1 S
53 Gamanasrama S R1 G3 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G3 R1 S
54 Viswambari S R1 G3 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G3 R1 S
55 Syamalangi S R2 G2 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G2 R2 S
56 Shanmukhapriya S R2 G2 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G2 R2 S
57 Simhendrama
dhyamam S R2 G2 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G2 R2 S
58 Hemavati S R2 G2 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G2 R2 S
59 Dharmavati S R2 G2 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G2 R2 S
60 Neetimati S R2 G2 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G2 R2 S
61 Kantamani S R2 G3 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G3 R2 S
62 Rishabhapriya S R2 G3 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G3 R2 S
63 Latangi S R2 G3 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G3 R2 S
64 Vachaspati S R2 G3 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G3 R2 S
65 Mechakalyani S R2 G3 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G3 R2 S
66 Chitrambari S R2 G3 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G3 R2 S
67 Sucharitra S R3 G3 M2 P D1 N1 S S N1 D1 P M2 G3 R3 S
68 Jyotiswaroopini S R3 G3 M2 P D1 N2 S S N2 D1 P M2 G3 R3 S
69 Dhatuvardhini S R3 G3 M2 P D1 N3 S S N3 D1 P M2 G3 R3 S
70 Nasikabhooshani S R3 G3 M2 P D2 N2 S S N2 D2 P M2 G3 R3 S
71 Kosalam S R3 G3 M2 P D2 N3 S S N3 D2 P M2 G3 R3 S
72 Rasikapriya S R3 G3 M2 P D3 N3 S S N3 D3 P M2 G3 R3 S
36 number to 72 it is said to be Preeti Madhayam
Keeping the 1st half of the notes up to P identical let us find the set of ragas that arise by combinations of D1,D2,D3 and N1,N2,N3. We can immediately see that if we pick D1, we can have 3 combinations with N1,N2,N3, viz., (1)D1,N1, (2) D1,N2, (3)D1, N3;
But if we choose D2, we can have only have D2,N2 and D2,N3 as combinations, since we will otherwise violate the criterion for Kramasampurna that we need to observe. And if we choose D3, we can only have the D3,N3 combination; so for a fixed given set of notes upto P (termed poorvanga), we have 6 combinations from D,N variations. One such set of six ragas is called Chakra. It is easy to see that R and G will also give six variations, thus each of this can generate 6 ragas due to D,N variations, therefore there will arise in all : 36 ragas, from R,G, and D,N variations, constituting 6 chakras. If we add to each of these two possibilities due to the two M variations, we get 2x36=72 ragas, termed the melakarta ragas. This results in 12 chakras in all
We now show by example how the first six Melakarta ragas are derived from this 12/16 note scheme illustrated above. The highlighted notes corresponding to D & N are only changed, when we move from raga to the next, the notes upto P are fixed for the whole set of six ragas discussed below :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
S R1 R2 R3
G1 G2 G3 M1 M2 P D1 D2 D3
N1 N2 N3 Ṡ
A raga that takes seven notes, successively ascending in pitch is a sampoorna raga
No comments:
Post a Comment